Kredinor inkasso – Ikke alltid til å stole på

0

Inkassoselskapet Kredinor er godt kjent i Norge, noe som ikke er så rart, siden det er et av landets største inkassobyråer. Det er ofte slik at når man mottar et krav fra et stort og velrenommert inkassoselskap som Kredinor inkasso, så sjekker man ikke så nøye, men aksepterer kravet og betaler. Det er imidlertid viktig å huske på at ingen er feilfri, og det gjelder også store inkassobyråer.

Kredinor inkasso og Bank Norwegian

Mange kommer i kontakt med Kredinor på grunn av et forbrukslån hos Bank Norwegian, som er blitt misligholdt. Vi har tidligere skrevet om hvordan Bank Norwegian har fått et rykte på seg for å være blant de vanskeligste forbrukslånsbankene å forhandle med, hvis man får betalingsproblemer.

Flere tilfeller der Kredinor inkasso har gjort feil

Det har de seneste årene vært flere saker i media, der Kredinor har blitt tatt for å gjøre feil eller drive i strid med god inkassoskikk. Det er ikke nødvendigvis så rart, tatt i betraktning størrelsen på selskapet. Firmaet håndterer mange tusen inkassokrav årlig, og av og til har rutinene sviktet. For eksempel har Kredinor inkasso fått kritikk for å drive inn krav fra kataloghaier som det er godt dokumentert er rene svindelforetak. Det har også vært saker der Kredinor har drevet inn gjeld hos personer som slett ikke skylder pengene. Dette er selvsagt svært alvorlig, og et godt tegn på at man alltid bør være kritisk til inkassovarlser man mottar.

Sjekk inkassovarsel fra Kredinor inkasso nøye

Dette gjelder ikke bare Kredinor, men uansett hvem du mottar et inkassovarsel fra. Det er alltid en god ide å sjekke varslet nøye og sikre at det oppfyller formkravene til et inkassovarsel. Først og fremst bør du selvsagt være enig i kravet. Mener du kravet er uriktig, så er det viktig at du bestrider det så fort som mulig. Dette bør du gjøre skriftlig, for eksempel via epost, slik at du kan bevise at du har bestridt kravet, hvis det senere skulle bli behov for det. Det er ikke nødvendigvis slik at det er noe som skjer ofte, men det har vært flere saker i media de siste årene, der Kredinor har fortsatt inndrivelsen av krav, på tross av at de har vært omtvistet. I slike tilfeller er det svært nyttig å kunne dokumentere når og hvordan man har bestridt kravet.

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR